Enhabo Zaandam 402

Beknopte geschiedenis
Gedurende de jaren 1970 waren uit een oogpunt van bezuiniging diverse lijndiensten in onrendabele gebieden opgeheven, waardoor verschillende dorpen niet met het openbaar vervoer bereikbaar meer waren. Niet alleen in het streekvervoer, maar ook bij de stedelijke vervoerbedrijven had men te maken met minder rendabele lijnen waar het gebruik van kleinere bussen voordeliger uitkomt. Begin jaren 1980 kwamen carrosseriebouwers met bussen speciaal ontworpen voor het gebruik in steden en dorpen met nauwe straten, zoals de Zaanstreek en Landelijk Noord. Den Oudsten bracht in 1986 een nieuw type dorpsbus op de markt, gebouwd op het Volkswagen LT50 chassis met 6-cylinder turbo-dieselmotor. De carrosserie is voorzien van grote zijruiten en een hoge, schuingeplaatste voorruit. Enhabo schafte in 1986 twee busjes aan voor de lijnen naar Landsmeer en Purmerend en de lijnen naar de Zaanse haven en de Hemkade. In 1991 kwam Enhabo in handen van de NZH. De busjes kregen de nummers 7080 en 7081. Op 6 januari 1993 werd het tweetal ondergebracht bij NZH Travel met nummers 833 en 834. Een jaar later zijn de busjes verkocht. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

Volkswagen

zitplaatsen

18

chassis

Volkswagen LT50D

staanplaatsen

12

carrosserie

Den Oudsten

serie

401-402

lengte

6.900 mm

aflevering

06-06-1986

breedte

2.100 mm

kenteken

BS-94-BV

hoogte

2.900 mm

museumbus sinds

06-03-2014

gewicht

3.320 kg

 

 

 

terug naar het

overzicht