GVB Amsterdam 156

Beknopte geschiedenis

Sinds de start van de bliksemactie om GVB 156 te verwerven zijn 48 dagen GVB 156 kwam op 20 september 1999 in dienst op lijn 32. Een week eerder was de bus vanuit de fabriek in Heerenveen naar Amsterdam gebracht. De 156 is de eerste van 18 bussen van de tweede serie lagevloerbussen van het type Jonckheer. Dit bustype is vernoemd naar het adellijke predicaat van toenmalig GVB-directeur Jonkheer André Testa die de gemeenteraad van Amsterdam bewoog tot de aanschaf van uiteindelijk 167 van deze standaardbussen. Door de linksachter opgestelde motor met de radiateur boven in het dak was een optimale lagevloerbus ontstaan met een ruim uitzicht voor de passagiers achterin. De bus was voorzien van een geheel vlakke vloer en was tevens voorzien van een zogenaamde EURO-II-dieselmotor, die tot ongeveer één-derde minder schadelijke stoffen uitstoot. De bus kreeg speciale electrisch verstelbare grote spiegels, die de bus al gauw de bijnaam "Hangoor" gaf. De buiten dienst gestelde seriegenoten van de 156 zijn inmiddels al geëxporteerd naar onder meer Roemenië. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

DAF RS 160 M

zitplaatsen

29

chassis

DAF SB250 RS ULF

staanplaatsen

68

carrosserie

Berkhof

serie

156-173

lengte

12.000 mm

aflevering

13-09-1999

breedte

2.500 mm

kenteken

BH-JG-13

hoogte

3.240 mm

museumbus sinds

16-04-2015

gewicht

10.888 kg

 

 

 

terug naar het

overzicht