GVB Amsterdam 200

Beknopte geschiedenis

Autobus 200 heeft van 1957 tot 1974 bij het Gemeentevervoerbedrijf gereden. Voor een autobus een lange tijd. De bussen van dit type waren ijzersterk. Bijna overal in Amsterdam hebben de bussen van de serie 200-224 gereden. In het westelijk deel, onder andere, op de lijnen F en L. Ook op de lijnen 14, 15 (in 1965 de opvolger van lijn E en F), 18 (opvolger van lijn L), 20, 21 en 22 reden ze hun ritten, terwijl ze in de spits het vervoer verzorgden op de lijnen 45 en 47. Tijdens de nadagen kwam bovendien Amsterdam-Noord er nog als werkgebied bij. Bij de grote revisie van 1961 tot 1965 kreeg ook de 200 een nieuw blauw-witte kleurstelling: het blauw wat donkerder en het dakgrijs wat lichter. De verchroomde grill verdween. In die gedaante reed de 200 door tot het einde van de winterdienst 1973/'74. Eind mei 1974 kwam het afscheid van dit bustype dat van grote betekenis is geweest voor de mobiliteit van talloze Amsterdammers. Op 7 april 1975 verwierf de bus de museale status. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

AEC A 200 - T1608

zitplaatsen

32

chassis

AEC Regal Mark IV

staanplaatsen

63

carrosserie

Den Oudsten

serie

200-224

lengte

10.980 mm

aflevering

17-01-1957

breedte

2.500 mm

kenteken

SB-28-88

hoogte

3.150 mm

nieuwprijs

Hfl 75.000,-

gewicht

8.230 kg

museumbus sinds

07-04-1975

 

terug naar het

overzicht