GVB Amsterdam 281

Beknopte geschiedenis

Autobus 281 is een echte veteraan. Pas op 19-jarige leeftijd gign deze bus met pensioen. De 281 sloot zijn actieve loopbaan bij het Gemeentevervoerbedrijf op een bijzondere manier af: hij reed in 1975 mee in de optocht ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van het GVB. Daarna werd de 281 museumbus. De bus is voor 100% Nederlands fabricaat. Verheul in Waddinxveen bouwde de carrosserie. Het chassis en de motor kwamen van de Kromhout-motorenfabriek uit Amsterdam-Noord. Vanwege de grote stadsuitbreidingen (Slotervaart, Osdorp, Geuzenveld) in de jaren vijftig schafte het GVB veel nieuwe bussen aan. Totaal maar liefst 207. Kromhout leverde 81 bussen. Het Engelse bedrijf AEC leverde 111 bussen (zie GVB 200). De overige 15 kwamen van het eveneens Engelse Leyland. De gemeenteraad zag er bij de plaatsing van de orders op toe dat ook de Nederlandse industrie (Verheul, Den Oudsten, Kromhout) haar deel kreeg. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

Kromhout 6 AT 117

zitplaatsen

32

chassis

Kromhout TBZ 100

staanplaatsen

64

carrosserie

Verheul

serie

240-294

lengte

11.000 mm

aflevering

12-04-1957

breedte

2.500 mm

kenteken

SB-54-56

hoogte

2.960 mm

nieuwprijs

Hfl 75.000,-

gewicht

9.030 kg

museumbus sinds

04-03-1976

 

terug naar het

overzicht