GVB Amsterdam 301

Beknopte geschiedenis

De allereerste standaardstadsbus van Nederland. Door dit simpele feit is de 301 van grote historische waarde. De bus is het resultaat van samenwerking tussen de vier grootste steden van Nederland. Doel van de samenwerking was met het oog op kostenbesparing een ontwerp te realiseren voor een stadsbus die voor alle vier de stedelijke vervoerbedrijven geschikt zou zijn. De vervoerbedrijven van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht schaften de bus in grote aantallen aan. Nadien haakten andere steden aan. Onder meer Groningen, Nijmegen en Maastricht gingen over tot aanschaf van de standaardbus. Voor Nederlandse begrippen rolden er heel veel bussen van hetzelfde type van de band: meer dan 1.500 stuks. De eerste bussen verschenen in 1966, de laatste kwamen in 1983 op de weg. In al die jaren onderging de bus allerlei verbeteringen, maar de opzet en het uiterlijk bleven vrijwel ongewijzigd. Daarmee was de standaardstadsbus van de eerste generatie een echt Nederlands succesverhaal. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

DAF

zitplaatsen

33

chassis

DAF SB 200 DOL

staanplaatsen

56

carrosserie

Hainje

serie

301-320

lengte

12.000 mm

aflevering

24-06-1966

breedte

2.500 mm

kenteken

AB-21-26

hoogte

3.240 mm

nieuwprijs

Hfl 90.000,-

gewicht

9.160 kg

museumbus sinds

26-09-1991

 

terug naar het

overzicht