NZH Haarlem 9056

Beknopte geschiedenis
De Berkhof Duvedec is naast de Berkhof 2000NL de opvolger van de door Hainje ontwikkelde Standaardbus 2000 (ST2000). Hainje liet ontwerpbureau Duvedec in 1989 een nieuwe kop voor de bus ontwikkelen. Van het vernieuwde model Hainje ST2000 Duvedec werd een groot aantal exemplaren verkocht. De naam van de fabrikant wijzigde al snel in Berkhof, aangezien dat Valkenswaardse bedrijf in 1989 het Heerenveense Hainje had overgenomen. De opbouw van Hainje, later Berkhof, eerst op een DAF-chassis geleverd, maar al snel volgde ook een Volvo-variant. Op een Volvo-chassis werd ook een gelede uitvoering ontwikkeld. In 1992 werd de naam van de ST2000 veranderd in Berkhof Europa 2000. Een jaar later werd het ontwerp licht aangepast en werd de definitieve naam Berkhof Duvedec. Het model werd een groot succes en in grote delen van Nederland een bekende verschijning. In 2000 werden de laatsten geleverd. Inmiddels is het overgrote deel van de Duvedec's die bij de Nederlandse vervoerbedrijven reden geëxporteerd naar het buitenland. Meer informatie? Word donateur, dan ontvangt u BRAM Bulletin 0 met een uitgebreidere beschijving van het wagenpark.

Technische gegevens

motor

Volvo

zitplaatsen

56

chassis

Volvo B10MG

staanplaatsen

75

carrosserie

Berkhof Duvedec

serie

9041-9094

lengte

PM mm

aflevering

21-01-1999

breedte

2.500 mm

kenteken

BG-ZP-30

hoogte

PM mm

museumbus sinds

23-10-2013

gewicht

15.360 kg

 

 

 

terug naar het

overzicht