Op 6 april 1982 werd de 9229 afgeleverd door Den Oudsten in Woerden en overgebracht naar Centraal Nederland in Aalsmeer alwaar hij op 19 april in dienst kwam. Vanuit deze vestiging deed de wagen vele jaren dienst in de gele kleur met grijze schortplaten. In de jaren ’90 ondergingen veel bussen van Centraal Nederland een uitgebreide facelift. De carrosserie werd gereviseerd, geschilderd en ook het interieur werd compleet vernieuwd. Met grote filmkast, een mintgroen interieur en met blauwe schortplaten reed de 9229 daarna vanuit de vestiging Uithoorn.
Op 29 mei 1994 werd Centraal Nederland opgesplitst in Midnet en in NZH. De 9229 ging naar Midnet en waarbij de wagen reed op alle lijnen, gereden vanuit de vestiging Nieuwegein. Daarbij kwam de wagen nog steeds in Amsterdam, maar nu als lijn 120. Midnet heeft maar kort bestaan en op 10 mei 1999 werd Midnet opgenomen in het nieuwe bedrijf Connexxion. Nog slechts een jaar zou hij voor Connexxion blijven rijden en ging in mei 2000 na 17 dienstjaren terzijde.
De bus werd aangekocht door de politie in Arnhem die er een mobiele politiepost van maakte en als dusdanig nog 11 jaar gebruikte. Momenteel wordt de bus zeer grondig opgeknapt. Zodra ons projectteam alle puntjes op de spreekwoordelijke i hebben gezet hebben we er een pareltje van een streekbus bij.
In de afgelopen jaren is de 9229 zeer grondig opgeknapt. Je kun hiervan een en ander terug zien op de speciale Facebook pagina.
Technische gegevens
Motor | DAF | Zitplaatsen | 40 |
Chassis | MB200 DKDL564 | Staanplaatsen | 42 |
Carrosserie | Den Oudsten | Serie | 9225-9273 |
Lengte | 11.850 mm | Aflevering | 19 april 1982 |
Breedte | 2.500 mm | Kenteken | DB-83-VS |
Hoogte | 3.200 mm | Nieuwprijs | onbekend |
Gewicht | 9.920 kg | Museumbus sinds | 11 maart 2011 |