Beknopte geschiedenis
Autobus 200 heeft van 1957 tot 1974 bij het Gemeentevervoerbedrijf gereden. Voor een autobus een lange tijd. De bussen van dit type waren ijzersterk. Bijna overal in Amsterdam hebben de bussen van de serie 200-224 gereden. In het westelijk deel, onder andere, op de lijnen F en L. Ook op de lijnen 14, 15 (in 1965 de opvolger van lijn E en F), 18 (opvolger van lijn L), 20, 21 en 22 reden ze hun ritten, terwijl ze in de spits het vervoer verzorgden op de lijnen 45 en 47. Tijdens de nadagen kwam bovendien Amsterdam-Noord er nog als werkgebied bij.
Bij de grote revisie van 1961 tot 1965 kreeg ook de 200 een nieuw blauw-witte kleurstelling: het blauw wat donkerder en het dakgrijs wat lichter. De verchroomde grill verdween. In die gedaante reed de 200 door tot het einde van de winterdienst 1973/’74. Eind mei 1974 kwam het afscheid van dit bustype dat van grote betekenis is voor de mobiliteit van talloze Amsterdammers. Op 7 april 1975 verwierf de bus de museale status.
Technische gegevens
Motor | AEC A 200-T1608 | Zitplaatsen | 32 |
Chassis | AEC Regal Mark IV | Staanplaatsen | 63 |
Carrosserie | Den Oudsten | Serie | 200-224 |
Lengte | 10.980 mm | Aflevering | 17 januari 1957 |
Breedte | 2.500 mm | Kenteken | SB-28-88 |
Hoogte | 2.500 mm | Nieuwprijs | HFL 75.000,00 |
Gewicht | 8.230 kg | Museumbus sinds | 7 April 1975 |