Beknopte geschiedenis
Autobus 281 is een echte veteraan. Pas op 19-jarige leeftijd ging deze bus met pensioen. De 281 sloot zijn actieve loopbaan bij het Gemeentevervoerbedrijf op een bijzondere manier af: hij reed in 1975 mee in de optocht ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van het GVB.
Daarna werd de 281 museumbus. De bus is voor 100% Nederlands fabricaat. Verheul in Waddinxveen bouwde de carrosserie. Het chassis en de motor kwamen van de Kromhout-motorenfabriek uit Amsterdam-Noord.
Vanwege de grote stadsuitbreidingen (Slotervaart, Osdorp, Geuzenveld) in de jaren vijftig schafte het GVB veel nieuwe bussen aan. Totaal maar liefst 207. Kromhout leverde 81 bussen. Het Engelse bedrijf AEC leverde 111 bussen (zie GVB 200). De overige 15 kwamen van het eveneens Engelse Leyland. De gemeenteraad zag er bij de plaatsing van de orders op toe dat ook de Nederlandse industrie (Verheul, Den Oudsten, Kromhout) haar deel kreeg.
Technische gegevens
Motor | Kromhout6 AT 117 | Zitplaatsen | 32 |
Chassis | Kromhout TBZ 100 | Staanplaatsen | 64 |
Carrosserie | Verheul | Serie | 240-294 |
Lengte | 11.000 mm | Aflevering | 12 April 1957 |
Breedte | 2.500 mm | Kenteken | SB-54-56 |
Hoogte | 2.960 mm | Nieuwprijs | HFL 75.000,00 |
Gewicht | 9.030 kg | Museumbus sinds | 4 maart 1976 |