GVB 281

Beknopte geschiedenis

Autobus 281 is een echte veteraan. Pas op 19-jarige leeftijd ging deze bus met pensioen. De 281 sloot zijn actieve loopbaan bij het Gemeentevervoerbedrijf op een bijzondere manier af: hij reed in 1975 mee in de optocht ter gelegenheid van het 75-jarig jubileum van het GVB.

Daarna werd de 281 museumbus. De bus is voor 100% Nederlands fabricaat. Verheul in Waddinxveen bouwde de carrosserie. Het chassis en de motor kwamen van de Kromhout-motorenfabriek uit Amsterdam-Noord.

Vanwege de grote stadsuitbreidingen (Slotervaart, Osdorp, Geuzenveld) in de jaren vijftig schafte het GVB veel nieuwe bussen aan. Totaal maar liefst 207. Kromhout leverde 81 bussen. Het Engelse bedrijf AEC leverde 111 bussen (zie GVB 200). De overige 15 kwamen van het eveneens Engelse Leyland. De gemeenteraad zag er bij de plaatsing van de orders op toe dat ook de Nederlandse industrie (Verheul, Den Oudsten, Kromhout) haar deel kreeg.

Technische gegevens

Motor Kromhout6 AT 117 Zitplaatsen 32
Chassis Kromhout TBZ 100 Staanplaatsen 64
Carrosserie Verheul Serie 240-294
Lengte 11.000 mm Aflevering 12 April 1957
Breedte 2.500 mm Kenteken SB-54-56
Hoogte 2.960 mm Nieuwprijs HFL 75.000,00
Gewicht 9.030 kg Museumbus sinds 4 maart 1976

Fotogalerij