GVB 301

Beknopte geschiedenis

De allereerste standaardstadsbus van Nederland. Door dit simpele feit is de 301 van grote historische waarde. De bus is het resultaat van samenwerking tussen de vier grootste steden van Nederland. Doel van de samenwerking was met het oog op kostenbesparing een ontwerp te realiseren voor een stadsbus die voor alle vier de stedelijke vervoerbedrijven geschikt zou zijn. De vervoerbedrijven van Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht schaften de bus in grote aantallen aan. Nadien haakten andere steden aan. Onder meer Groningen, Nijmegen en Maastricht gingen over tot aanschaf van de standaardbus.

Voor Nederlandse begrippen rolden er heel veel bussen van hetzelfde type van de band: meer dan 1.500 stuks. De eerste bussen verschenen in 1966, de laatste kwamen in 1983 op de weg. In al die jaren onderging de bus allerlei verbeteringen, maar de opzet en het uiterlijk bleven vrijwel ongewijzigd. Daarmee was de standaardstadsbus van de eerste generatie een echt Nederlands succesverhaal. 

Er wordt druk gewerkt aan de oplossing van het luchtlekkage probleem. Hiervoor moet een cilinder worden vervangen. Daarnaast moet er nog een schade hersteld worden alvorens de 301 weer de weg op kan.

Technische gegevens

Motor DAF Zitplaatsen 33
Chassis DAF SB 200 DOL Staanplaatsen 56
Carrosserie Hainje Serie 301-320
Lengte 12.000 mm Aflevering 24 juni 1966
Breedte 2.500 mm Kenteken AB-21-26
Hoogte 3.240 mm Nieuwprijs Hfl 90.000,-
Gewicht 9.160 kg Museumbus sinds 26 september 1991

Fotogalerij