GVB 373

Beknopte geschiedenis

ls opvolger van de standaardstadsbus (Zie GVB 301) ontwikkelden de grote steden begin jaren tachtig in samenwerking met carrosseriebouwer Hainje te Heerenveen de CSA-2.

Deze bus (CSA staat voor Commissie Standaardisatie Autobussen) verscheen in 1983 op de weg. Hij was luxer uitgevoerd dan zijn voorganger. Met zijn helderder rood en crèmekleurige raamomlijsting oogde hij aantrekkelijker dan de bordeauxrode en grijze standaardstadsbus van de eerste generatie. Ook de ‘snuit’ verschilde: de bussen van de tweede generatie kregen een ‘bolle’ voorruit.

Technisch waren er wel veel overeenkomsten. De meeste exemplaren waren voorzien van dezelfde DAF-motor. Dit type kon niet het succes van de eerste generatie benaderen. Na een veel kortere productieperiode waren er aanmerkelijk minder geproduceerd. De meeste vervoerbedrijven kozen voor andere ontwerpen.

De Amsterdamse 373 herinnert aan de lange periode van standaardisatie, die duurde tot het begin van de jaren negentig. . 

Technische gegevens

Motor DAF Zitplaatsen 32
Chassis SB201 DKDL 534 Staanplaatsen 56
Carrosserie Hainje Serie 346-374
Lengte 12.000 mm Aflevering 12 januari 19875
Breedte 2.500 mm Kenteken BT-17-ZB
Hoogte 3.500 mm Nieuwprijs onbekend
Gewicht 10.280 kg Museumbus sinds 2 oktober 2000

Fotogalerij